10 Kompetencji przyszłości, które musi znać Twoje Dziecko
Institute for the Future w raporcie “Future Work Skills 2020”, przygotowanym dla Instytutu Badawczego Uniwersytetu w Phoenix, wyróżnił 10 kompetencji przyszłości.
To one określają kierunek, w którym zmierza świat, a razem z nim – rynek pracy.
Dzisiejsi rodzice w szkole średniej nie mieli dostępu do Internetu. Nie mogli przewidzieć, że będą kiedyś pracować w branży e-commerce, w digital marketingu czy moderując social media. Kiedy na początku kariery zawodowej stawiałam pierwsze kroki jako rekruter, nie było czegoś takiego jak LinkedIn i naprawdę nie wszystko można było znaleźć w Google. A nie było to tak dawno temu, bo jeszcze w tym wieku!
Wiele osób z mojego pokolenia odnalazło się w wirtualnym świecie, mimo że nie urodziliśmy się internetowymi native’ami jak nasze dzieci. Na naszych oczach dokonał się cywilizacyjny przełom, zwany czwartą rewolucją przemysłową i … poradziliśmy sobie. Jednak tempo postępu technologicznego i transformacji społecznych w epoce Przemysłu 4.0 wciąż rośnie. Dlatego Twoja wiedza o rzeczywistości, którą masz w tej chwili, przestanie być aktualna już pod koniec tego akapitu.
Kariera 4.0
Konieczne jest inne spojrzenie na siebie samego na rynku pracy. Zmiana ta polega na przesunięciu nacisku na rozwój konkretnych kompetencji.
(O tym, czym dokładnie są kompetencje przeczytasz tutaj).
Kompetencje przyszłości
SOCIAL INTELLIGENCE
INTELIGENCJA SPOŁECZNA to kompetencja wspierająca budowanie dobrych relacji.
Dzięki odkrywaniu swojej inteligencji społecznej i wrażliwości emocjonalnej zaczynamy odbierać świat wielowymiarowo, umiemy rozpoznawać emocje, lepiej rozumiemy sposób myślenia i zachowania innych ludzi. Rozwija się nasza uważność na potrzeby swoje i innych poprzez poczucie kontaktu i przynależności. Wzmacniamy umiejętność komunikowania się w prosty i bezpośredni sposób. Wszystko to sprzyja budowania umiejętności pracy z grupą i w grupie.
CROSS-CULTURAL COMPETENCE
Zdolność do efektywnego działania w zróżnicowanym środowisku kulturowym nazywamy KOMPETENCJAMI MIĘDZYKULTUROWYMI,
Zdolność odnalezienia się w każdym środowisku (np. osób w różnym wieku, z różnych dyscyplin, o różnych stylach pracy) i wykorzystywania potencjału „punktów stycznych” (np. wspólne cele, priorytety, wartości). Z jednej strony oznacza uwrażliwienie na kwestie związane z różnorodnością, z drugiej niesie ze sobą praktyczne umiejętności komunikacyjne, pozwalające znaleźć porozumienie i umiejętne wykorzystanie różnic między członkami zespołu.
VIRTUAL COLLABORATION
Bardzo aktualna ZDOLNOŚĆ DO WSPÓŁPRACY WIRTUALNEJ. To zupełnie abstrakcyjna dla „nieskomputeryzowanych” osób umiejętność angażowania i motywowania rozproszonej grupy, tworzenia społeczności połączonej realnymi relacjami w świecie wirtualnym. Zdolność do współpracy wirtualnej pozwala pracować w sposób wydajny, zaangażowany i wykazujący obecność w działaniach wirtualnego zespołu.
NEW MEDIA LITERACY
Nie do ominięcia w naszym cyfrowym świecie, umiejętność KORZYSTANIA Z NOWYM MEDIÓW. Zakłada nie tylko bierne użytkowanie nowych mediów, ale także ich efektywne wykorzystanie i tworzenie treści. Zdolność krytycznego wykorzystywania nowych mediów obejmuje również racjonalne myślenie o otrzymanym przekazie, nawyk zadawania pytań, odróżnianie faktów od ocen i wyczulenie na manipulację.
SENSE MAKING SKILLS
To kompetencja związana z WNIOSKOWANIEM I FORMUŁOWANIEM SPOSTRZEŻEŃ. Zdolność do wychwytywania i rozumienia sensu obserwowanych zjawisk czy sytuacji, umiejscowienia ich w kontekście i pogłębionej interpretacji.
Kombinacja LOGICZNEGO MYŚLENIA, MYŚLENA KONTEKSTOWEGO i MYŚLENIA KRYTYCZNEGO stanowi ludzką przewagę nad maszynami. Czyni nas niezastępowalnymi, nawet przy zastosowaniu najnowszej generacji sztucznej inteligencji.
COMPUTATIONAL THINKING
ZDOLNOŚĆ PRZETWARZANIA DUŻEJ ILOŚCI INFORMACJI I ROZUMOWANIA OPARTEGO NA DANYCH, zwłaszcza wyciągania wniosków z tzw. Big Data. Oznacza umiejętność wykorzystania analizy statystycznej i rozumowania ilościowego, przy jednoczesnym zdawaniu sobie sprawy z jego ograniczeń (np. zrozumienie, że jakość modeli jest bezpośrednio związana z jakością danych w oparciu o które powstały; świadomość, że nawet najlepsze modele stanowią wyłącznie przybliżenie rzeczywistości, a nie jej całość).
COGNITIVE LOAD MANAGEMENT
Niezwykle istotna w epoce nadmiaru informacji ZDOLNOŚĆ CELOWEGO SELEKCJONOWANIA, ROZRÓŻNIANIA I FILTROWANIA INFORMACJI POD KĄTEM ICH WAŻNOŚCI. To również zdolność do zmaksymalizowania funkcjonowania poznawczego i przyswajania wielu bodźców, przy użyciu różnych narzędzi i technik.
DESIGN THINKING
MYŚLENIE PROJEKTOWE to inaczej zdolność projektowania rozwiązań i planowania działań.
Potrzebne nie tylko na etapie formułowania potencjalnych rozwiązań, ale także w procesie efektywnej realizacji planów. Obejmuje umiejętność projektowania, realizowania procesu pracy i modelowania zadań pod określone rezultaty.
NOVEL AND ADAPTIVE THINKING
Połączenie NOWATORSKIEGO MYŚLENIA I ZDOLNOŚCI PRZYSTOSOWANIA SIĘ, czyli reagowania w sposób adekwatny do sytuacji. Zdolność adaptacji nawet w przypadku nieprzewidzianego splotu okoliczności. Wymaga to biegłości w rozwiązywaniu problemów, myśleniu oraz znajdowaniu rozwiązań i odpowiedzi, wykraczających poza utartą rutynę i schematy
A na koniec jedna, by rządzić wszystkimi:
TRANSDISCIPLINARY
INTERDYSCYPLINARNOŚĆ, czyli rozumienie pojęć z różnych dyscyplin i umiejętność efektywnej pracy na styku różnych obszarów. Ta kompetencja umożliwia ciągłe uczenie się, wykraczające poza lata w szkole. Oznacza gotowość do reskillingu lub upskillingu, czyli zdolności i chęci przekwalifikowywania się.
Czy ta lista sprawiła, że obudziła się w Tobie chęć reskillingu z roli rodzica?
Nie martw się! Przyswajanie wielu z tych umiejętności będzie przychodzić Twojemu dziecku naturalnie. Na przykład interdyscyplinarność to coś, co wiele dzieci instynktownie w sobie rozwija. Ona pomaga im przetrwać szkołę i osiągać mistrzostwo w swoich pasjach. Pamiętasz jak odległe wydają się pierwsze dni korzystania ze smartphona? Twoje dziecko na pewno sprosta wyzwaniom przyszłości szybciej niż myślisz i to z uśmiechem na ustach. Prawdopodobnie też z ekranem przed oczami.